20121128

Cebisan hari-hari lama

Memori.
2 tahun di sekolah yang penuh asramanya.

Dari jauh seperti sekejap.
Dari dekat bagaikan berdekad.

Aku dahulu, yang berbeda.
Yang separuh hari tenggelam bersama teman-teman.
Yang setengah hari lagi mengelamun bersama jasad sendiri.

Aku cinta diri aku yang dulu.
Cinta bukan obses pada diri. Cuma perasaan bangga memiliki.
Cinta macam iman, ye dak?
Ada turun naiknya.
Ada pudar pekatnya.
Ada jelik indahnya.

Cinta?
Geli bunyinya.

Cinta itu buta?
Angguk atau geleng?

Angguk?
Betul ke buta? Atau tuli mahupun bisu?

Geleng?
Dah tu? Celik ke capang ke bingit?

Ini bukan kisah cinta.
Atau sinetron jiwang meleleh.

Cuma aku rindu aku yang dulu yang mana aku cintai sekarang.

Cuma kadangnya, dalam cinta ada perasaan benci.
Dalam benci ada perasaan tawar.
Dalam tawar ada perasaan hiba.
Dalam hiba ada perasaan..?

Ahhh persetankan.

Aku mahu aku yang dulu.
Tapi celupan aku yang kini.
Mungkin akan lebih kacak luar dalam jika benar terjadi.
Atau mungkin hanya mencelakan cermin yang dipandang?

Nadiah?
Oh Nadiah?

Nad?
Nadbs?
Nadiahbs?
Nadiah Baharum Shah?

Atau

hanyalah...

Nadiah?

Yang mana satu kamu pilih?

No comments:

Post a Comment