20120824

Suatu siapa?

Kerna aku ini si tukang suara hati.
Yang sepertinya, faham erti.

Makanya,
nukilan ini aku sampaikan bagi pihak mereka.
Atas nama jiwa-jiwa yang punya hati,
hati-hati yang punya perasaan, dan
perasaan-perasaan yang asyik menanti-nanti
sambil jasad gugup memerhati si suatu itu.


*************************************************************************


Yang pernah aku khabarkan,
Tak akan berkejaran aku kepada itu.
Tak akan tergopoh aku ke arah itu.

Pernah aku katakan juga,
Sang manusia penuh dengan janji tipu.
Dan aku selemah-lemah manusia yang wujud.

Ya,
Aku masih dengan kata-kata dulu.
Pegangan kata yang lama.
Yang masih tidak termungkir.

Namun,
Aku cuma tertanya-tanya.
Dari pertama kali aku terkilas persoalan,
Sehingga sekian kalinya.
Adakah itu, suatu itu aku?
Benarkah yang terbayang-bayang itu?
Atau bayangan yang khayalan cuma?

Tiada yang mampu terjawab.
Tiada insan yang tergerak lidah.
Dan aku pun terkaku diam,
Dengan persoalan sendiri.

Bayangan yang mungkin mimpi,
Mahupun juga fantasi.
Aku cuma harapkan ia realiti.
Dan hanya bukan semata mati.
Sebab dalam ini, sumpah ada hati.
Yang sentiasa menanti-nanti.

No comments:

Post a Comment